Skočiť na obsah Skočiť na menu

Inet.sk - internetový denník

internetový denník

Softvérové patenty aj v Európe: Vykrádanie nápadov alebo brzdenie inovácií?

Oživené / Otázka patentovania softvéru vyvolala množstvo sporov. Na jednej strane sú to argumenty o brzdení inovácií, na strane druhej obavy z vykrádania nápadov a myšlienok. Kým v Spojených štátoch amerických platná legislatíva umožňuje patentovať prakticky čokoľvek, v Európe sa takáto ochrana vzťahuje prevažne na výrobky, zariadenia a technológie. To sa má onedlho zmeniť. Európska komisia totiž presadzuje zákon, ktorý má zaviesť softvérové patenty aj na európskom kontinente.


Cieľom patentového systému je ochrana vynálezov nápadov a myšlienok. Zväčša sa uplatňuje na priemyselné výrobky, vynálezy či technológie. V databáze udelených patentov tak nájdete napríklad patenty na radenie bicykla, systém na vypúšťanie plynu, ozdoby na vianočné stromčeky, výrobu liečiv, chemikálií a ďalšie. V drvivej väčšine prípadov sa pomerne jednoznačne dá patent identifikovať formou nákresu, chemického zloženia alebo presného postupu výroby.

Menšie firmy sa patentov obávajú

Čo platí pri typických vynálezoch, sa už nedá povedať o softvéri a počítačových programov. Chrániť algoritmy, sekvencie a zdrojové kódy je veľmi zložité. Iste, nikomu nepadne dobre, ak jeho myšlienku niekto „ukradne“ a zarába na nej peniaze. Ak sa však licencie majú stať prekážkou ďalšieho rozvoja, sú patenty skôr na škodu ako na úžitok. Nie bezdôvodne sa ochrany softvérových produktov obávajú spoločnosti a organizácie založené na voľne dostupnom a šíriteľnom softvéri (napr. Linux). Rovnako to môže postihnúť aj menšie vývojárske firmy. Napísať program bez toho, aby neporušili nejaký patent bude pre nich takmer nemožné. Reálne tak hrozí, že programátori stratia viac času skúmaním licencií a hrabaním sa v horách patentových spisov ako samotným programovaním. V takomto prípade o podpore nových technológií a myšlienok možno hovoriť len ťažko.

Kým európska legislatíva pojem softvérových patentov zatiaľ nepozná, v Spojených štátoch amerických si môžete dať patentovať prakticky čokoľvek. Patentový úrad tam registruje tisíce žiadostí a prideľuje patenty ako na bežiacom páse. Americký systém ochrany duševného vlastníctva tak spôsobuje, že v ňom objektívne absentuje rozmer skúmania kvality a skutočnej invencie. Výsledkom je potom snaha počítačových firiem disponovať čo najväčším počtom patentov, aby v súdnych sporoch s konkurenciou bojovali rovnakými zbraňami. Neraz sa totiž súdne spory končia krížovým uznaním si licencií. To je však možné len v prípade takých gigantov ako je Microsoft, IBM, Sun Microsystems a pod. Menšie firmy prakticky nemajú šancu.

Likvidácia inovácií?

Kým patentovanie softvéru je v USA v plnom prúde, Európsky parlament ho zamietol. Napriek tomu ho však Európska komisia naďalej presadzuje a parlament bude tak o tejto spornej legislatíve rozhodovať na jeseň. Nepochybne, disharmóniu medzi USA a Európou v otázke patentovej legislatívy je potrebné vyriešiť. Za takýchto okolností totiž patenty zaregistrované v Spojených štátoch nikde inde uplatniť možné nie je. Ak by však Európska únia (a s ňou aj zvyšok sveta) vykročila americkou cestou, s najväčšou pravdepodobnosťou by to znamenalo faktickú likvidáciu veľkej časti inovácií.

Prax ukazuje, že programátori a vývojári sú dostatočne vynaliezaví na to, aby problém licencií v prípade niektorých patentových absurdít obišli. História už niekoľkokrát odmietla snahy o spoplatnenie nejedného samozrejmého nápadu. Predstavte si, čo by sa stalo, keby svojho času súd nezamietol žiadosť British Telecom, ktorý požadoval licencovanie patentu používania hypertextových odkazov. Alebo keby zakladatelia World Wide Webu uplatnili patent na internet?

Ak bude legislatíva o softvérových patentoch na európskej úrovni prijatá (a vplyvné skupiny robia všetko pre to, aby prijatá bola), systém patentovania softvéru sa reálne môže stať obeťou špekulantov a myšlienkovo prázdnych podnikateľov. Bez štipky kreativity a zmyslu pre nové nápady tak bude niektorým podnikavcom stačiť zriadiť kanceláriu, ktorej jediným cieľom bude chŕliť prihlášky na patentový úrad. Európske súdy tak zahltíme nespočetným množstvom súdnych sporov z oblasti vývoja programov a softvéru. Nehovoriac o tom, že rozhodovať budú úradníci a nie informatici.

Ak si chcete dať na Slovensku patentovať nejaký vynález, musí spĺňať niekoľko atribútov: novosť na svetovej úrovni, zahŕňa vynálezcovskú činnosť a musí mať priemyselnú využiteľnosť. Na ochranu softvéru (ako aj hudby) sa v súčasnosti vzťahuje autorský zákon, čo je ale podstatne nižší stupeň ochrany ako patent. Kým autorský zákon je pre hudbu postačujúci, ochranu pre softvér neposkytuje.

Bez ohľadu na to, či majú pravdu zástancovia softvérových patentov alebo ich odporcovia, patentové právo nie je na rozvoj informačných technológií pripravené. Navyše, vývoj napreduje dynamicky a staré zákony na nové technológie možno aplikovať len ťažko. Možno práve akademické prostredie by mohlo byť inšpiráciou aj pre komerčné odvetvie. Tam totiž sa totiž prvenstvo vo vývoji novej technológie identifikuje publikovaním v zborníku alebo na vedeckej konferencii. V konečnom dôsledku však nerozhoduje ani tak myšlienka samotná, ako skôr schopnosť uviesť ju do života a pracovať na nej.

Či budú softvérové patenty v Európskej únii nakoniec schválené alebo nie, ukáže jesenné rokovanie Európskeho parlamentu. Kým však nebude problematika udeľovania patentov dostatočne kvalitne a citlivo vydiskutovaná, môže sa stať, že legislatíva zavádzajúca patenty na softvér bude viac na škodu ako na úžitok.

„Máme právo spúšťať programy, akým spôsobom chceme. Máme slobodu študovať ich zdrojový kód a meniť ich, ak chceme.“ Richard Stallman - programátor a občiansky aktivista. Založil Hnutie za otvorený softvér (FSF) a projekt GNU (www.gnu.org), v rámci ktorého vznikajú bezplatné počítačové programy, ktoré môže ktokoľvek používať i meniť.

Čo je patent?
Patent je ochranný dokument, ktorým dáva štát výlučné právo jeho majiteľovi na využívanie vynálezu počas určitého časového obdobia. Majiteľ patentu dáva verejnosti zverejnením svojho vynálezu opísaného v patentovej prihláške cennú technickú informáciu. Týmto zverejnením vzniká jeden z najväčších a najaktuálnejších zdrojov technických informácií, ktoré sú dostupné vo svete.

Na čo možno udeliť patent a na čo nie?
Patenty sa udeľujú na vynálezy, ktoré sú nové, zahŕňajú vynálezcovskú činnosť a sú priemyselne využiteľné. Patentovať je možné nielen nové výrobky, zariadenia a technológie, ale aj chemicky vyrobené látky, liečivá, priemyselne produkčné mikroorganizmy ako aj biotechnologické postupy a produkty získané ich pomocou.
Patent nie je možné udeliť na objavy alebo vedecké teórie, programy počítačov, nové odrody rastlín alebo plemená zvierat, spôsoby prevencie, diagnostiky chorôb a liečenie ľudí a zvierat, spôsoby klonovania ľudských jedincov a využitie ľudského embrya na priemyselné alebo obchodné účely. Nové odrody rastlín, nové spôsoby prevencie, diagnostiky a liečenie chorôb ľudí a zvierat je možné chrániť podľa iných zákonných predpisov.

Aký má význam byť majiteľom patentu?
Majiteľ patentu má výlučné práva na vynález, to znamená, že bez jeho súhlasu ho nesmie nikto využívať. Majiteľ môže poskytnúť súhlas na využívanie patentu iným osobám. Súhlas na využitie patentu sa udeľuje licenčnou zmluvou. Patent je možné tiež predať, resp. previesť na inú osobu, či už fyzickú alebo právnickú. Prevod aj licenčná zmluva nadobúda účinnosť voči tretím osobám zápisom do patentového registra.

zdroj: Úrad priemyselného vlastníctva SR

Linky:

http://petition.eurolinux.org
http://swpat.ffii.org/
http://www.stallman.org
http://www.gnu.org
http://www.indprop.gov.sk

Pôvodná diskusia k článku

prec s patentami. Okrem toho, co mi brani prestahovat SW firmu na nejaky ostrov, urceny len na to, ze tam neplatia _ziadne_ patenty ? Aha...ten SW by sa asi nemohol pouzivat v statoch, kde tieto patenty platia...no bude to este zaujmave, ak EU prijme tento bezpochyby _zly_ zakon.

03. 07. 2005 Anonym xxx.xxx.xxx.xxx

Patenty na SW sú hlúposť. Neviem si predstaviť, že by si napr. niekto patentoval napr. triediaci algoritmus. Potom by používatelia všetkých databázovových systémov museli platiť jemu za niečo, čo sa učí na školách? Alebo si dám patentovať v programe pre podvojné účtovníctvo napr. algoritmus na kontrolu správneho zápisu strán MÁ DAŤ a DAL a všetci sa traste? Som programátor ale toto si jednoducho naozaj neviem predstaviť, je to poriadna hlúposť. Programy sa platia podľa autorského zákona a aj pri ich kúpe si nekupujeme program, ale právo na jeho používanie. SW patenty sú teda to isté, ako keby si akademický maliar dal patentovať krajinku ako vzor obrazu, alebo olejomaľbu ako techniku a všetci maliari, ktorí namaľujú krajinku alebo chcú malovať olejom by mu museli platiť.

03. 07. 2005 Július Pastierik xxx.xxx.xxx.xxx

No to je nic keby si dal niekto patentovat triedaci algoritmus ale moze si dat napr patentovat aj toto: c=a+b; kde c,a,b su premenne alebo dokonca aj znak ; lebo to bol jeho napad pouzivat to. Nic im v tom nebrani iba zdravy rozum. Podla mojho nazoru ak sme sa doteraz zaobisli bez SW patentov tak sa zaobideme aj nadalej.

03. 07. 2005 Arny xxx.xxx.xxx.xxx

To aky zasran pisal. To co je? Domaca uloha zo slovenciny? To si pis do blogu ty uboziak.Vsak nevies o com hovoris. Ach skoda slov

03. 07. 2005 x xxx.xxx.xxx.xxx

niektore su naozaj zaujimave .. dufam, ze mi to nerozhasi: odkaz

04. 07. 2005 Kozo xxx.xxx.xxx.xxx

Dufam, ze sa EU nesnazi urobit z Europy druhu Ameriku. U nas je tu vyborne prostredie: ked to vies a mas legalne aplikacie, urob to. Tam maju skor princip: my sme to vymysleli, ty si dostal napad neskor, plat! Ale nehladia na to, ze ide o napad pouzit na svojich strankach vyhladavanie. Aj to je patentovatelne. Jednoducho prvy, kto si patentuje myslienku urobit vyhladavanie na svojich strankach potom moze zalovat kazdeho, kto to porusi. Lenze ako sa moze nejaky student - programator branit proti spolocnostiam typu IBM, Microsoft a pod. (ktore vlastnia naozaj mnoho patentov) ? Ak by zakon presiel, znamenalo by to iste zanik takmer vsetkych webov (a zrejme aj tohto - alebo by autori chceli platit za moznost vyhladavat na strankach alebo pouzivat redakcny system?) Takze moj nazor na softverove patenty: NIE ! Pri tomto zostava rozum stat...

05. 07. 2005 JuRoot xxx.xxx.xxx.xxx

Inak, pravo na software sa uz dnes, aj v SR, riadi autorskym pravom, CII Direktiva EU, je o niecom inom - podla mna o hospodarskych pretekoch medzi EU a USA, ktora na nasom kontinente odstartovala Lisabonska strategia... Moj nazor je teda ANO!!! Ekonomika USA je ovela viac konkurencieschopna, a to aj napriek/vdaka ich patentovemu pravu! Ak EU tuto smernicu neschvali, tento rozdiel sa bude iba zvacsovat. C est la vie...

06. 07. 2005 Milka xxx.xxx.xxx.xxx

"Ekonomika USA je ovela viac konkurencieschopna ... " ano, je. Ale medzi kym? Microsoft, IBM, Sun Microsystems, a pod. A viete povedat, ako mozu tymto firmam konkurovat obycajni vyvojari??? Ak vlastnia nejaku vlastnu rafineriu tak mozno, ale inak... Po prijati direktivy EU by konkurencia vzrastla, ale len medzi velkymi firmami, ktore vlastnia patenty, lebo len ony by mohli teoreticky konkurovat. "Obycajni" programatori by zostali zastrceni v kute pod hrozbou neuveritelnych pokut a pod. Ekonomika by stupala, ale mnohi by zostali bez penazi... Tak ano ci NIE ???

06. 07. 2005 JuRoot xxx.xxx.xxx.xxx

Nuz, aj takyto ultralaviciari su medzi programatormi a vyvojarmi???? Myslel som, ze na Slovensku ani nie su Nech zije socializmus 19.storocia!!!!

07. 07. 2005 Milka xxx.xxx.xxx.xxx

Vies, ked je programovanie a vyvoj programov jedinym zdrojom prijmov a aj to ti chce niekto zakazat... Mne osobne by ta direktiva prakticky zrusila vsetko, na com som doteraz pracoval, pretoze na Slovensku su vyvojari, ktori pracuju samostatne a nemozu si dovolit platit za pouzivanie patentov. Ale co je hlavne: DIREKTIVA EU NEPRESLA

07. 07. 2005 JuRoot xxx.xxx.xxx.xxx

Milka: toto nie je o komunizme ale o slobode. O slobode myslieť a používať dielčie postupy na dosiahnutie určitého výsledku. Patenty sú účelová zbraň veľkých proti malým a stredným podnikom, ktoré ako všetci dobre vieme sú hnacím motorom podnikania v EU. A o to ide! Veľké koncerny sú tiež proti SP, samotný Microsoft prichádza kôli nezmyselným vydieračským súdnym sporom o nemalé peniaze. Americké skúsenosti s SP sú jednoznačne negatívne. Pretlačenie SP do EU by ale vyhovovalo MS z dôvodu znevýhodnenia hlavnej konkurencie - open source riešeniam, nakoľko tie by boli niekoľkonásobne viac citlivé, ako protietárne riešenia. Je jasné prečo. V konečnom dôslednu by SP priniesli spomalenie vývoja, pretože vývoj samotný by bol riskantný. Došlo by k stagnácii a útlmu, nakoniec k postupnému oslabeniu až likvidácii OpenSource softvéru, ktorý je v 60% hnacím motorom internetu (DNS, antispam - SpammAssassin, mailserver, www (linux, php, Apache), bez týchto technológií by sme neboli ani zďaleka tam kde sme dnes. Za bežné veci by sme museli draho platiť, ale najhoršie na tom je, že by sme stratili právo vedieť čo a ako programy ktoré používame vlastne robia. Ide o slobodu, ak prídeme o túto slobodu, prídeme o všetko. odkaz ds=10&idc=1266 Stanovisko SISp k vývoju rokovaní v Rade Európy a Európskom parlamente o patentovateľnosti programov počítačov: odkaz anoviskoSWpat-2005.pdf odkaz intro/index.html

12. 07. 2005 pa3k xxx.xxx.xxx.xxx

> Vies, ked je programovanie a vyvoj programov jedinym zdrojom prijmov a aj to ti chce niekto zakazat... Absolútny súhlas. Presne o to ide. Firma alebo živnostník si jednoducho nemôže dovoliť platiť právnika a ďalších patentových odborníkov, ktorí budú sledovať či pri uplatnení VLASTNÝCH nápadov nedošlo k porušeniu existujúceho patentu. Pri všeobecnosti a nejednoznačnosti definície predmetu patentu pri SW, je NEMOŽNÉ brániť sa inak ako registráciou vlastných patentov, ktoré potenciálne porušuje prípadná konkurencia. A braniť sa vlastným patentovým portfóliom. Pre malé firmy to je ale drahé, preto by zanikly. Jediné komu by patentovateľnost SW prespela sú patentoví úradníci a právnici + vydieračšské formy ktoré netvoria ale len patentujú a súdia sa. Naštastie to neprešlo. A veľkou väčšinou!

12. 07. 2005 pa3k xxx.xxx.xxx.xxx

MILKA: > Inak, pravo na software sa uz dnes, aj v SR, riadi autorskym pravom Ano presne tak. Autorské právo dostatočne chráni vývojárov softwaru a zároveň nebráni pokroku ako patenty. pozri sem: odkaz koľko patentov by porušoval každý vývojár a web developer keby to prešlo!!! Problém je totiž v definícii samotného predmetu patentu a neexistencii registra. Nehoráznosť.

12. 07. 2005 pa3k xxx.xxx.xxx.xxx

Hladáme programátora (web design) a grafika, najlepšie v jednej osobe. Najlepšie so skúsenostami z veľkých projektov + Aj

25. 07. 2005 Messenger xxx.xxx.xxx.xxx

zrejme tu ide o prosperitu samotnych patentovych uradov ... zrejme maju malo prace. Predstavte by si, kolko prace by im pribudlo. ... a Este by som tam chcel vidiet pracovat tych, ktori by moje kody citali a porovnavali s inymi. - Vsak niecomu staci dat iny nazov, poprehadzovat tabulky a pre tych menej zasvatenych sa to na nieaky cas schova...

02. 10. 2006 3ton 212.5.196.xxx

Je Vaša doména voľná?

Platená reklama

Textová reklama

Ako začať podnikať na internete? Nechajte si poradiť. Aký má byť obsah kvalitne www stránky? Tvorba www stránok, Tvorba webu, Redakčný systém - CMS, Prieskumy o nakupovaní na internete, Pôžičky
Kompletné informácie o Kika Banská Bystrica | Čo takto navštíviť Viedeň? | Zaujímavé informácie priamo od zdroja

Newsletter


Copyright © 2002 - 2012 Inet.sk, s. r. o.Všetky práva vyhradenéNeprešlo jazykovou úpravouISSN 1336-1899

Využívame kvalitný webhosting za rozumnú cenu od Webhosting Inet.sk


Bilancia skrývky Fotokniha Fotografie Osobnosti.sk