Tentokrát sa dostávame už k hlavnému súboru redakčného systému, z ktorého budeme riadiť všetku činnosť obchodu. Ošetríme si platné prihlásenie a naštýlujeme si jednoduchý vzor.
CSS Štýl
"Pridaj.php" je umiestnený v adresári "rs", bude mať niekoľko desiatok kilobajtov a vyzerá nasledovne:
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd">
<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml" xml:lang="sk" lang="sk">
<head>
<meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=windows-1250">
<title>Shop admin</title>
<style type="text/css">
body{font-size:10px;font-family:verdana;background-image:url('rs_back.gif');background-repeat:repeat-x;}
a,a:visited {color:#4d4d4d;}
a:hover {color:#999;text-decoration:none;}
li {margin-top:3px;margin-left:2px;}
</head>
...
Ide o veľmi jednoduchý css dizajn, hlavné parametre sme si nastavili v hlavičke. Ako ste si všimli, na pozadí používame obrázok rs_back.gif, ktorý nájdete na tejto adrese. Môžete a nemusíte ho použiť, je to na Vás. Ďalší layout bude pre lepšiu zrozumiteľnosť vytváraný neskôr.
Prihlásenie
Ako sme si povedali v minulej časti, prihlasovanie sa vykonáva pomocou formulára v súbore "index.php". Ak sú údaje platné, sme presmerovaný do súboru "pridaj.php", okolo ktorého sa budeme točiť najbližších niekoľko dielov.
Pre kontrolu zadaných údajov použijeme nasledovný skript, ktorý je umiestnený na samom začiatku súboru "pridaj.php":
<?
ob_start();
session_name('user');
session_start();
if (true != $_SESSION['nick']) {
header("location:index.php");
}else{
...
}
session_destroy();
ob_end_flush();
?>
Ak údaje nie sú správne, budeme presmerovaný na "index.php", inak získame prístup k súboru. Prihlásenie je jednoduché, no zato účinné. Používame jednoduchú prácu so sessions, ktorá by mala zabezpečiť celkom funkčný a bezpečný pohyb po stránkach redakčného systému.
Tu si môžete stiahnuť všetky súbory, ktoré sme doteraz použili s tým, že budú neskôr dopĺňané o ďalšie skripty.
V ďalšej časti si rozoberieme, čo by malo obsahovať menu redakčného systému + si ošetríme bezpečné odhlásenie
Najprv som rozmýšľal, ako zoradiť, všetky pripomienky k tomuto dielu ale vzdal som to. Dôvod:
Ste absolútny fušer a odflákujete to jedna radosť.
Nezveril by som Vám ani HelloWorld.php nieto ešte e-shop.
26. 06. 2007 avatar 88.212.22.xxx
Nikto vam nekaze sledovat tento tutorial
26. 06. 2007 Jakub Žilinčan 85.216.179.xxx
Ja by som to az tak neodsudzoval, autor sa urcite snazi a to treba pochvalit, aj ked asi sa este ma co ucit. Radsej si pockajme na vysledok :-)
26. 06. 2007 slacker 193.110.187.xxx
tesim sa ked bude tento eshop hotovy. Budem ho potom pouzivat ako priklad, ze ako eshop nema vypadat ;)
26. 06. 2007 sup 217.23.253.xxx
Parse error: syntax error, unexpected T_CONSTANT_ENCAPSED_STRING in H:\xampp\htdocs\xampp\tvorime_eshop\rs\index.php on line 16
26. 06. 2007 Adela 213.160.183.xxx
niekde asi nemate zavrete zatvorky, alebo Vam chyba ";".
26. 06. 2007 Jakub Žilinčan 85.216.179.xxx
Nech sa paci... aj zla reklama je reklama. a mohli by ste mi prosim ukazat nejake Vase referencie? len tak pre inspiraciu od profesionala
26. 06. 2007 Jakub Žilinčan 85.216.179.xxx
(X?)HTML:
-<meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=windows-1250"> a XHTML? To asi spolu nepôjde...
-<style> by sa patrilo i uzavrieť, hodil by sa i atribút media, ale hlavný problém je v tom že v XHTML musí byť obsah <script> a <style> elementu uzavretý v:
<![CDATA[
...styly...
]]>
CSS:
-chýba definícia základnej rodiny písiem (sans-serif)
-hodilo by sa použiť združenú vlastnosť background či margin
-chýba nastavenie farby pozadia/textu, nie každý má default nastavenia OS
-k font-size cez px sa nevyjadrujem
PHP:
-miesto <? je vhodné <?php - nie každý server má povolené short_open_tag
-hlavička Location sa podľa špecifikácie má odoslať s absolútnou adresou
Doporučujem s niekým konzultovať ďalšie časti seriálu ešte pred ich vydaním, nech sa v nich podobné chyby neopakujú...
26. 06. 2007 tiso 217.73.20.xxx
cely serial som necital, nemam na to cas kedze by som sa nic nove asi nedocital, ale chyby ktore popisujete nemaju s e-sopom absolutne nic spolocne, a myslim ze po pridani tych SMIESNYCH pripomienok by sa funkcnost nezmenila a myslim ze vacsine by to fungovalo bez problemov.
autor sa podla mna vrhol na dost tazku temu, cely eshop ako serial aj s css aj so vsetkym - ja by som to nerobil a hned na zaciatku by som povedal ze cssko alebo ine detaily ma nebudu az tak zaujimat a ako sa to robi "naozaj" si najdete v inom serialy. skor by som sa sustredil na tu logiku e-shopov a ako ju implementovat v php pre uplnych zaciatocnikov v php. a hoci som serial necital tak ziadna pripomienka v komentaroch tym smerom tam nebola - cize je tento serial podla mna dobry (ale hovorim necital som)
len reagujem na vase UPLNE NEPODSTATNE a skor ich povazujem za smiesne komenty ktore vyznievaju ako od niekoho kto precital par tipov a trikov, spravil mozno par webov (mozno e-shopov) a mysli si ze je najmudrejsi (mozno sa mylim, ale opat moj pocit...)
otazka: vas prvy web (ak ste nahodou aj nieco uz stihli spravit) by splnal vsetky veci ktore treba dodrziavat? predpokladam ze nie, lebo vtedy ked ste ho robili ste o vsetkom pravdepodobne nevedeli, malo kto to studuje 2 roky a az potom zacne nieco robit, najlepsie sa uci pri vlastnej tvorbe a skusani - preto by som od zaciatocnikov nevyzadoval uplne striktne vsetky mozne veci!
...horsie by to bolo ak by autor mal nejake VAZNE bezpecnostne chyby alebo by tam mal extremne "neefektivny" kod, vtedy treba zacat kritizovat....
prajem pekny den :-)
26. 06. 2007 tomaj 85.248.7.xxx
Dakujem.presne ste to vystihli.neda sa vytvorit takyto serial s UPLNE vsetkymi vecickami. Vasa kritika sa mi zda byt neopodstatnena. Tu na inete je prilis vela profiknv pre takyto 'amatersky' shop. V dalsich castiach som rozoberal zaujimave funkcie a celu logiku. Zda sa mi,ze kazdy z kritikov uz ma svoj shop,preto so serialom KONCIM. Ospravedlnujem sa,ale vela ludi(vratane sefredaktora)si mysli,ze to nema zmysel. Ti,ktori mi dali sancu-dakujem,ostatnych by som rad poprosil o referencie shopov,nech sa naucim
26. 06. 2007 Jakub zilincan 194.154.224.xxx
mojim cielom nebolo kritizovat serial, myslim ze je to jasne,
skor som kritizoval tu kritiku na tento serial, pretoze s nou nesuhlasim
osobone si nemyslim zeby tento serial mal skoncit! podla by mal inet aspon nejaky dalsi vlasny serial... ale to je ich vec
davat ti referencie na eshopy by ti asi nepomohlo (odo mna ich nemozes dostat kedze som eshop zatial nikdy nespravil), grafiku a cssko ktore maju eshopy to je myslim uplne irelevantne pre tento serial, tu islo ako to cele pospajat, dat dokopy cely shop po castiach (v php) - a to ti dnes samozrejme nikto neda, neukaze ti zdrojaky svojho shopu kedze pravdepodobne ho vyvyjal dlho a chce ho predat a predavat asi aj dalej.
ak mas zaujem studovat tak si pozri nejake open sourcove eshopy v php, urcite nejake najdes hadam, alebo potom pre rozne cmska existuju moduly/pluginy pre eshopy - tu mam skusenosti len s typo3 a wordpressom co sa ich eshop pluginov tyka (ziadny komercne len pre vlasne potesenie)
ak chces uc sa, ale podla mna je pre inet skoda ze to zrusili, mali by sa nad tym zamysliet, ked chcu zrusit tento serial koli tomu ze si do skript nedal CDATA - co nema pri skript ani samotny inet (a strasne velka kopa dalsich portalov na celom svete - a hovoria si xhtml) tak potom neviem...
taky moj nazor, stale som ale serial necital :-)
dalsia vec ktora ma napadla, mozno ak by si nasiel nejaky php open sourcovy shop, tak by bolo mozno lepsie napisat ako nakonfigurovat a zorientovat sa v takom shope, myslim ze by to bolo prinosnejsie pre celu komunitu ktora cita inet, lebo asi naozaj malo kto z nej bude kodit eshop from scratch z tutorialu, no neviem
v kazdom pripade drzim palce a nevzdavaj to :-)
26. 06. 2007 tomaj 85.248.7.xxx
asi som sa zle vyjadril.kritiku som vobec nemieril na Vas,Vam som vdacny ze sa ma aspon niekto zastal.inak skoda,mna to bavilo pisat ald asi niesom pre ostatnych dost dobry
26. 06. 2007 jakub z 195.189.142.xxx
Aj snaha sa ceni, Inet (aj pan sefredaktor) hanbite sa! :)
26. 06. 2007 slacker 193.110.187.xxx
Niekedy davno som tiez napisal e-shop. Bol pravdepodobne este hlupejsi, ako by bol tento, o to vsak nejde. Teraz to viem a uz viem aj to, ze tvorit e-shop len tak "na kolene", nie je prave najstastnejsie riesenie.
Avsak, ak niekto chce programovat PHP, tak by mal mal zvladnute HTML aspon do tej miery, aby vedel rozdiely medzi HTML a XHTML. tisove pripomienky neboli vobec pripomienkami od cloveka, ktory len tak niekde par veci precital - a keby aj, boli presne, vecne a imho dost zasadne. Pre mna je tiez zapis css stylov priamo v dokumente nieco nemyslitelne - ani keby cely jeden e-shop mal byt jeden subor. A potom netreba uvazovat ziadne CDATA.
Podobne session je citliva vec a nie je to len take jednoduche. Osobne nechapem toto: true != $_SESSION['nick']. Ak predsa $_SESSION['nick'] je string, tak nebudem testovat jeho logicku hodnotu. Okrem toho, ze existencia premennej sa testuje pomocou isset().
a neodpustim si:
tomaj - moj prvy web bol krasny framesetovy, marque a podobne krasotinky. Mal som vtedy ist pisat serial o tvorbe webu?
26. 06. 2007 František Haško 195.113.16.xxx
no ved uz nebudete musiet citat tieto moje hluposti
26. 06. 2007 Anonym 195.189.142.xxx
samozrejme suhlasim ze ked chce clovek programovat php tak by mal vediet html, ale mne islo o iny pohlad
ja som chcel poukazat ze tento serial sa zaobera ako porgramovat e-shop v php, cize ked tam autor serialu napise primo do hlavicky cssko, tak clovek co vie css, tak vie ze sa to tak nerobi, ale autor to chcel zjednodusit a nechcel vysvetlovat veci ohladom css, preto by som to nebral ako smerodatne
...zrejme som ten serial nepochopil ako bol mysleny... ako som ho pochopil, som uz par krat napisal
k tom prvemu webu - ano velmi spravne, vacsina ludi ked spravi prvy web tak to nie je ziadna diera do sveta, ale zvacsa clovek zacina podla nejakych tutorialoch ktore niektore veci zjednodusia aby mohli zvyraznit ine, a casom ked pokracuju sa samozrejme dostanu aj k tym ktore by boli mozno na zaciatok silny chlebik. pretom som to myslel tak ze ten e-shop nemusi vyzerat svetoborne, ale aby clovek ktory vie cosi o php, dozvie cosi nove a moze sa s tym pohrat a mohol byt inspirovany ako to vlastne moze fungovat...
nepredpokladal som ze autor spravil len jeden shop a hned ide pisat serial, islo o to ze citatelia su na tejto urovni, to je rozdiel
...ako to je teraz v skutocnosti neviem...
26. 06. 2007 tomaj 85.248.7.xxx
Vážne som nechcel aby sa tento seriál stopol, chcel som pomôcť vychytať chyby - preto tie moje pripomienky. Seriál by mal byť o tom naučiť ľudí niečo tvoriť ale nie učiť ich chybám ktoré robí sám autor seriálu. Lebo oni ich opakovať budú, a ak im to niekto vytkne tak sa budú odvolávať - veď v tom seriáli to takto bolo. Jednoduchšie je upozorniť jedného človeka ako potom všetkých čo tie chyby preberú ďalej...
26. 06. 2007 tiso 217.73.20.xxx
ano,ale serial je o php.to samozrejme nieje ospravedlnenie pre 'nekvalitne (X?)HTML',ale predcalen sa nan az tak nezameriavam.
26. 06. 2007 Anonym 195.189.142.xxx
Serial ma aktualne pauzu, aby sa autor rozhodol ako dalej. Osobne budem rad, ked bude pokracovat. Nikto uceny z neba nepadol a ti co to vedia sa neradi o informacie delia.
Navyse mnoho uznavanych autorov napisalo vela clankov a knih, ktore obsahovali velke mnozstvo chyb, ale zaciatocnikom taketo veci stacia. Ich netrapi, ze to ma byt tak alebo inak. Chcu si len vyskusat, ze ci to funguje.
Ak niekto chce pracovat s PHP tak mu je jasne, ze nestaci precitat jeden serial o tvorbe eshopu, ale ze treba skusat aj na vlastnu past a neustale studovat.
Nie je v nikoho silach, aby napisal serial, ktory by splnal vsetky kriteria pouzitelnosti, pristupnosti, bezpecnosti a podobne.
A to tu asi mnohym nedochadza.
26. 06. 2007 Michal Slančík 91.127.42.xxx
takze by som zhrnul svoj nazor:
uz v prvom dieli mi chyba nejaka analyza a schema celeho projektu kedze ide o eshop co sa da povazovat za vecsi projekt treba to naplanovat, takze ocakaval by som nejaku schemu celeho fungovania a kompletny vypis suborov, stale netusim co s toho nakoniec bude.
Dalej mi diely pripadaju velmi kratke a nemaju nejaku ustrednu temu, to znamena ze je to nejaka splet s kazdeho trosku.
Chyby ako namiesto <?php pouzit <? mi pripadaju ako skolacke. a pre zaciatocnika to znamena priam pohromu tu sa to nauci bude sirit dalej a potom sa dozvie ze to robi zle
Takze ako uz komentoval tiso treba sa tymto chybam vyhybat a bolo by to dobre s niekim konzultovat pred vydanim, dieli pisat trochu tematickejsie a ucelene a este stale je cas doplnit schemu toho projektu (staci rozdelit na nejake celky a slovne popisat co naco sluzy a aky bude s vysledok)
Autorovy prajem vela stastia pri dalsom pisani. Bol by som rad keby pokracoval kedze je to zaujimava a prinosna tema ale clanky by mali byt rozhodne kvlaitnejsie aj ked viem ze kritizovat je lahsie ako pisat :)
26. 06. 2007 Matej Chrenko 91.127.170.xxx
Dakujem bola tam chyba: requiER "db.php";
27. 06. 2007 Adela 213.160.183.xxx
Hlavným problémom tohoto seriálu je, že je didakticky proste úplne spackaný. Nehnevajte sa, ale ja mám pocit, že písanie každého dielu článku zabralo autorovi pár minút. Chýba tu nejaká analýza, návrh, troška tej vizuálnej prezentácie štruktúry e-shopu. Samozrejme, každý autor stránok nejako začína a preto sa dajú autorovi odpustiť nejaké tie nepresnosti. Ale pri čítaní týchto troch dielov som sa úplne stratil a to som už niečo naprogramoval. Jednoducho to nikoho neosloví, začiatočník to nechápe, mierne pokročilý to nechápe, pokročilý sa nad tým pousmeje. Nie je to určené nikomu, články vychádzajú samé pre seba, žijú si vo svojom vlastnom svete. Ale to je širší problém inet.sk než len tohoto seriálu.
Osobne by som odporúčal inet.sk nájsť si silného sponzora aby bolo viac peňazí na kvalitné články. Ináč to podľa mňa nema zmysel, jednoducho sa tu nič nedočítam a to je jedno či by som bol začiatočník alebo profík.
27. 06. 2007 avatar 82.119.239.xxx
Dufala som, ze sa v tomto seriali nieco naucim, ale diskusia je o nicom. Znalci snazte sa autorovi a nam pomoct dobrou radou a vysvetlivkami. Mne vobec nepomaha citanie o tom aky je ten druhy hlupak a aky som ja naj. Radsej v diskusii piste ako a preco by sa mal isty problem riesit. Predpokladam, ze sa spamatate.
29. 06. 2007 adela 213.160.183.xxx
Jakub, nie som ziaden PHP expert, ani spickovy programator. Tvoj serial ma hned od zaciatku zaujal a moj dojem je ten, ze vela ludom pomoze. Nenechaj sa odradit kritikou ludi, ktori si vravia profici, ale v skutocnosti mozno nic nenapisali. Ja a urcite mnohi dalsi nadsenci PHP by boli velmi radi, keby si pokracoval. Ludi ako TY je malo.
Hlavu hore!
Peter
04. 09. 2007 Mackie 213.215.65.xxx
Rád by som Vás presvedčil na dokončenie serialu prosím ozvite sa mi na ICQ ďakujem max_
@419-450-420
27. 11. 2007 xD 91.127.154.xxx
Ahoj jakub, nevadíí, že tvoj seriál nieje dokonály, veď si predsa človek. Nechcel by si v ňom znova pokračovať ? Ak áno bol by som rád, a hlavne komentáre od blbcov si nevšímaj, ale ak poradia chybu si oprav... ;-)
Príjemné sviatky
29. 12. 2007 Tomáš 195.91.81.xxx
pozrite sa... jedna vec sa da naprogramovat viacerymi sposobmi... viac ci menej efektivnymi pochopitelne... to ako to podal na inet.sk je jeho uhol pohladu a komu sa nepaci moze sa ist stazovat kam chce.. je to autorova dobra vola, ze sa do takeho cosi pusta a chce helfnut ludom.. takze jednoznacne CHCEME POKRACOVANIE !!!!
04. 02. 2008 abc 91.127.57.xxx
Zaujímavé, že jak chodím po slovenských stránkach, až na pár výnimiek, nech autor napíše čokoľvek, je v prvom rade sfúknutý, že napísal hovadinu a občas sa nájde slušák, ktorý zo slušnosti povie, že to nie je až také zlé. Autor môže byť kľudne aj profesor profesorov vo svojom obore, každý je vždy múdrejší. Tým nechcem povedať, že tento článok je kvalitný alebo nekvalitný. Len popisujem tento jav.
K téme: do e-shopu by som sa určite nepúšťal. Radšej by som kúpil licenciu už vytvoreného produktu. Na kolene zbúchané e-shopy sú vhodné maximálne pre skúšobné študentské spoločnosti (možno).
Ak chce niekto urobiť e-shop, aby ho predával, tak musí prejsť veľmi dlhú a strastiplnú cestu. Musí vytvoriť nie desiatky kilobajtov kódov, ale omnoho omnoho viac.
Na účely domáceho hrania sa školákov, ktorí radšej sedia za počítačom, ako by išli niekam von, asi dobrý článok.
14. 03. 2008 qwertz, anti-qwerty 195.168.38.xxx
Copyright © 2002 - 2012 Inet.sk, s. r. o.Všetky práva vyhradenéNeprešlo jazykovou úpravouISSN 1336-1899
Využívame kvalitný webhosting za rozumnú cenu od Webhosting Inet.sk